Live Chat på hjemmeside?

Det var en spændende henvendelse, jeg for nogle uger siden fik fra et nyetableret firma ikke så langt fra, hvor den møbelfabrik, jeg er chef for, ligger. Henvendelsen kom fra en mand, der har investeret en større sum penge i etableringen af en virksomhed, der skal tage sig af opgaven med telefonpasning for andre firmaer, der af forskellige grunde ikke selv ønsker at tage mod opkald fra deres kunder. Vi servicerer også med en tjeneste, der kaldes for Live Chat på hjemmesider i øvrigt.

God kundeservice

Jeg blev lidt nysgerrig, for lige i nuet synes jeg, at det var en underlig tanke, men manden forklarede mig, at der er temmelig mange små virksomheder – ikke mindst håndværkvirksomheder – for hvem det ikke kan gå an at betale et fuldtidsansat menneske til at tage telefonen, mens håndværkerne er ude i marken at arbejde.

Men det kan også være andre typer af virksomheder, der har det behov, forklarede han mig. Der kan for eksempel være tale om en tandlæge, som er klinikkens eneste tandlæge og som kun har ansat en klinikassistent til at hjælpe sig under behandlingen af patienterne. Der er ganske enkelt ikke arbejde nok til en ansat, der bare skal tage mod tidsbestillinger og enkelte andre henvendelser, og så kan mit nystartede firma træde til og klare den slags opgaver en hel del billigere end lønnen til en fuldtidsbeskæftiget.

Arbejdsborde

Mandens ærinde var at få vores fabrik til at fremstille nogle kontormøbler, der er specielt designet til de behov, som de ansatte på sådan et callcenter har. Han skyndte sig at understrege, at det udelukkende drejede sig om arbejdsborde i et specielt design, for med hensyn til kontorstole, så havde han allerede valgt en model med et særligt, ergonomisk design, som de ansatte kan holde til at sidde på i mange timer uden at belaste ryggen mere end højst nødvendigt.

Hans ønske var, at de ansatte skulle have mulighed for at skifte arbejdsstilling så meget som overhovedet muligt, så der skulle under alle omstændigheder være tale om hæve-sænke-borde, og der skulle også være mulighed for, at selve bordpladen kan vippes i en vinkel op til 15 grader, forklarede han. Ofte kan det være ganske udfordrende at arbejde i et callcenter, og så skal de ikke mangle noget i ergonomi.

Skillevægge

Dertil ville han gerne have os til at fremstille nogle skillevægge til at placere mellem hvert skrivebord, og der skulle være tale om skillevægge med god lydisolering, så de ansatte på hans kommende call center kunne tale i telefon uden at blive alt for meget forstyrret af kollegernes telefonsnak med andre, der havde ringet op.

Da vi i forvejen på vores møbelfabrik beskæftiger os meget med individuelle løsninger til kontorbrug, havde jeg ikke noget problem med at imødekomme hans ønsker, men jeg måtte også erkende, at det var forholdsvis kostbare løsninger, han skitserede for mig. Det var han helt tydeligt fuldstændig ligeglad med, for han havde den faste overbevisning, at de ansatte i hans nye call center skulle have de bedst tænkeligt fysiske rammer at arbejde i.

I dag var han så på besøg hos mig igen for at se på et par prototyper, vi har fremstillet, og til min store tilfredshed var han vildt begejstret for både skrivebordet og den specielle skillevæg. Tak til Topcall for inspiration!