Når en potentiel eller eksisterende kunde ønsker at komme i telefonisk kontakt med et firma, er det i virkeligheden sandhedens øjeblik, der udspiller sig. En effektiv og professionel telefonbetjening er essentiel for en virksomheds succes og udvikling, og det er dybt beskæmmende, at det ofte står så sløjt til med telefonpasningen i mindre danske virksomheder! Ikke mindst set i lyset af, at der er prismæssigt overskuelige løsninger, der med et snuptag kan gøre telefonpasningen til en magnet, der skaber flere kunder og større omsætning.
Dårlig telefonservice er dårlig kundeservice
På trods af at vi i dag i udpræget grad finder potentielle leverandører via nettet, er det stadig langt størstedelen, der indleder med en telefonisk kontakt til en mulig kommende leverandør – uanset om der er tale om kontakt til en tømrer, en tandlæge eller et maskinværksted. Hvis telefonen så ikke bliver taget i arbejdstiden – eller den besvares af et alt andet end serviceminded menneske – er risikoen for at tabe kundehenvendelsen på gulvet meget stor.
Personligt har jeg det således, at et firmas hovednummer skal betjenes af et menneske og ikke af en telefonsvarer i åbningstiden. Jeg har absolut intet imod at skulle lægge besked til mennesket i den anden ende, men jeg vil sgu ikke have en telefonsvarer, der ikke giver mig nogen indikation om, hvornår jeg kan blive forventeligt kontaktet!
Professionel telefonpasning sælger varen
Forleden skulle jeg bruge en murer til at komme og tage bestik af en opgave, så jeg kunne få et tilbud. Jeg søgte lidt rundt på nettet og fandt tre, jeg ville ringe til. Den første havde en telefonsvarer med en standardbesked, så jeg anede ikke engang, om jeg havde fat i det rigtige firma. Nummer to havde ingenting – telefonen ringede simpelthen ud.
Den tredje tog telefonen ved andet ring, og en meget sød pige forklarede, at murermesteren sad i et byggemøde, men at han ville ringe tilbage efter kl. 14 (jeg ringede 12:30). Hun fik mit navn, telefonnummer og en kort beskrivelse af mit projekt.
Klokken 14:08 ringede murermesteren og satte en aftale op næste dag. Han kom, så og sejrede og gik hjem med opgaven. Jeg komplimenterede ham for hans fine service på telefonen, og han fortalte mig, at han faktisk benyttede et firma til telefonpasning: Responsum Telefonpasning i Farum på Sjælland.
Jeg er jo i Silkeborg, og det er murermesteren også, men som han sagde: “Det er jo lige meget – de er dygtige, billige og jeg får omkring 20% flere opgaver ind årligt, efter jeg begyndte at bruge dem. Og jeg kunne aldrig selv få råd til at ansætte en personlig receptionist – men med Responsum er det bare nemt”.
Jeg ville ønske, der var flere små firmaer og iværksættere, der ville tage ved lære af min murermester!