Da internettet var nyt, var det mere end nok at smide en webshop online – så kom ordrerne næsten af sig selv. Sådan føltes det i hvert fald, men udviklingen på nettet er gået stærkt, og i dag skal der helt andre midler til, hvis der for alvor skal drives forretning og tjenes penge på nettet. I dag er et af de magiske ord “Konverteringsoptimering” – og lad os lige et øjeblik se på, hvad det er for en størrelse.
Hvad er konverteringsoptimering?
På nettet taler man om, at et salg, en tilmelding eller hvad der nu er målet med en side, er en konvertering – en gæst konverteres til en kunde så at sige. Selve disciplinen er ikke ny – supermarkeder m.m. har dyrket den i årtier, og den er baggrund for, hvor mælken, chokoladen, frugt og grønt m.m. er placeret i supermarkedet.
På hjemmesider er det faktisk endnu vigtigere, at der er styr på den slags, for der er jo typisk ingen, gæsten kan spørge. Og netop online er konverteringsoptimering blevet en yderst vigtig faktor, når det handler om at optimere sin markedsføringsindsats.
Flere besøgende – mere salg?
Arbejdet med for eksempel søgemaskineoptimering (læs mere om det her) og anden online marketing giver pr. definition flere besøgende til hjemmesiden / webshoppen, men hvis de ikke konverterer, er det nærmeste ligegyldigt. Derfor er moderne e-handel afhængig af konverteringsoptimering!
Uden en sådan optimering af alle procedurer og af det indtryk, som en gæst på hjemmesiden får, er der mange besøgende, der går igen. Der må ganske enkelt ikke være nogen forhindringer overhovedet – folks tålmodighed med den slags på nettet er ikke eksisterende.
Sælge mere på nettet?
En af de bedste investering, du kan gøre for din webshop, er at købe den fremragende bog “Sælg mere på nettet”, der er skrevet af den internationalt anerkendte konverteringsekspert Benjamin Gundgaard. Den er en øjenåbner i voldsom grad, og det er overraskende for de fleste, hvor lidt der nogle gange skal til, før der sker en tydelig forbedring i salget på en webshop. Det kaldes, at konverteringsgraden stiger.
Hastigheden er også vigtig!
Når det handler om at få mere salg m.m. ud af sin hjemmeside, er der endnu en faktor, der er meget vigtig, og det er hastigheden på hjemmesiden. Mange har i dag bygget hjemmesider og webshops i WordPress – og mange bruger de såkaldte “short codes” på den platform. Men har du tænkt over, at det faktisk kan koste hastighed på din hjemmeside?
Hvis du vil vide mere om det emne, er det værd at læse med hos Kim, der skriver om netop det emne her: http://kim-tetzlaff.dk/shortcodes-med-en-bagkant.html