Vi kender det jo udmærket fra os selv: Vi står i en situation, hvor vi skal bruge en service eller et produkt. Lad os for eksemplets skyld sige, at vi skal bruge en kloakmand til at ordne en tilstoppet kloak. Vi søger på nettet og finder den første kloakmand, der er lokal, ringer ham op og får den lakoniske standardbesked, som teleselskabet har. Vi ved ikke, om vi har ringet rigtigt, for manden har end ikke gidet indtale en udgående besked på sin svarer.
Den næste, vi ringer til, ringer blot ud. Den tredje har en udgående besked, og vi indtaler vores besked – og nu sidder vi så tilbage med den der nagende fornemmelse af, om han nu også får beskeden og ringer tilbage. Efter et par timer uden respons og med en tilstoppet kloak ringer vi til den fjerde i rækken, der tager sin telefon. Bingo! Nu har vi et levende menneske i den anden ende, og den kloakmand har lige fået en opgave.
Kan du genkende det forløb? Det kan du sikkert, og hvis du er lige som jeg er det, undrer du dig sikkert tit over, hvorfor så mange håndværkere etc. har så ligegyldig en holdning til at få nye kunder. Og det ER faktisk lidt af et mysterium.
Masser af reklame – men ingen gider tage telefonen
For nylig var jeg til en reception, hvor jeg mødte en lokal håndværker, der det sidste år har tredoblet sin forretning og ansat flere nye medarbejdere. Vi talte lidt om forretning i almindelighed og hans butik i særdeleshed. Han driver et firma, der servicerer hvidevarer og andre maskiner, og han er selv meget aktiv ude hos kunderne. Han har entreret med et firma, der sørger for hans telefonpasning – eller telefonservice, om du vil. Det er Blumensaadt telefonservice i Køge i øvrigt.
Han fortalte mig, at han før den tid kæmpede en brav kamp og brugte masser af penge på reklamer, men uden virkelig at komme nogen vegne for alvor. Det var først, da han tilfældigt stødte på en mand, der havde vækstet sin virksomhed dramatisk ved at udlicitere sin telefonpasning, at han kiggede nærmere på den sag. Og det viste sig, at han fik alt for mange opkald, der ikke endte med en ordre, fordi han ikke kunne tage telefonen med det samme.
Han entrerede så med Blumensaadt om deres service med telefonpasning.
Det var så et år siden, og siden har han tredoblet sin virksomheds indtjening og ansat flere folk. Som han sagde det – sådan lidt stille til mig: “Jeg er sgu så flov over, at jeg har tabt så mange kunder og spildt så mange reklamekroner, fordi jeg ikke indså, hvor vigtigt det var med den skide telefon”.