En gang imellem kan det virkeligt være svært for dig at samarbejde med dine kollegaer. I kommer tit til at skændes. Ikke sådan på det personlige plan. Kun på det professionelle. Men det er tilstrækkeligt til, at du sommetider ønsker dig langt væk fra din arbejdsplads. Du bider dig dog fast, og du siger ikke op. Du leder heller ikke efter en stilling et andet sted, hvor kommunikationen er bedre. Det er nemlig det, der er kilden til dine frustrationer og dermed besværligheder i samarbejdet med andre. Du er ikke ung. Dine kollegaer er unge. Og de taler altså provokerende til dig. De forstår ikke, hvad du siger, når du taler til dem. Du bryder dig ikke om at skulle være så direkte, som de er, når de taler til dig. Du føler, at de træder ind over dine grænser.
Lære at håndtere konflikter?
Du har brug for et kursus i konflikthåndtering, kan jeg fortælle dig. Og det handler ikke kun om, at du skal lære at håndtere de følelsesmæssige konflikter, som du kommer ud i, når en ung kollega måske taler lidt uhøfligt til dig. Det handler også om, at du skal lære at forstå, hvorfor du kommer ud i disse situationer, gang på gang. Måske er du selv for ufleksibel i din måde at tale med de unge mennesker på. Måske er du for ’absolut’ – eller dikterende – når du taler til dem? Et kursus i konflikthåndering kan hjælpe dig videre, hvis du gider at arbejde lidt for at få et godt forhold til dine kollegaer.
Nej, det har ikke noget at gøre med de der mange kurser i præsentationsteknik, som du har hørt om. Et kursus i præsentationsteknik er meget konkret og handler oftest om, hvordan du kommunikerer godt til en større skare af tilhørere, når du fremlægger noget vigtigt. Et kursus i konflikthåndtering handler om, at du lærer at få mere selvindsigt. For det skal du nemlig have: Du skal lære at lytte til dine kollegaer og forstå, hvad det egentlig er, de siger. Du skal samtidigt lære at holde fast i dine meninger og krav, selvom de kan være lidt absurde for dine kollegaer. Du skal bare lære at gøre det på en venlig – men bestemt måde. De unge kan nemlig også blive sårede over, hvordan du taler til dem. Det er ikke kun dig.
Du vil sikkert sige, at det har du slet ikke brug for – altså et kursus i konflikthåndtering. Det kan da også godt være, at det er rigtigt. Du bør alligevel overveje det, fordi du vil få muligheden for at afprøve konflikthåndtering i konkrete situationer – og dermed vil du lære meget om dig selv. Det handler nemlig om psykologi og selvkontrol i højere grad, end det handler om, at du skal lære at ’kæle’ for de unge. De vil ikke kæles for. De vil videre med arbejdet. De har faktisk også krav på, at du forstår dem. Og hvis du kan forstå dem og de betingelser, som de lever med, så har du også større muligheder for at kunne afværge de konflikter, som du følelsesmæssigt ofte befinder dig selv i.
Præsentationsteknik er vigtigt at lære
Du har fået et tilbud om at komme på et kursus i konflikthåndtering. Simpelthen fordi du er et sympatisk menneske, som alle på arbejdspladsen kan lide. Og ja, du er faktisk ret god til det der med at lytte og tale med mennesker om deres problemer. Det er dig, der altid lige bliver holdt tilbage ude i kaffekøkkenet af kollegaer, som gerne vil fortælle dig om deres små glæder, problemer – eller uenigheder med en kollega. Du ved også, at du har fået tilbuddet om kurset, fordi din chef er meget optaget af at flere mennesker skal have de samme kompetencer, så de kan træde ind i stedet for en kollega eller en af lederne. Du ser det faktisk også som et godt skulderklap, at du skal på kursus i konflikthåndtering.
En slags overbygning
Du betragter det nemlig som lidt af en overbygning på det kursus i præsentationsteknik over 2 dage, som du fik sidste år. Og det var jo meget mere spændende, end du først troede, det ville være. Det handlede faktisk mere om psykologi og om at lære at lytte, end det handlede om at skulle kunne holde sine tanker fast og bygge en logisk og forståelig række af argumenter eller teser op. Det handlede om at lære, at du sagtens kan komme af med genertheden. Det handlede også om brugen af konkrete hjælpemidler – fx brugen af whiteboards. Der er nogle helt konkrete teknikker, som kan anvendes, når man holder oplæg. Men det der med psykologien og det med at holde den røde tråd i svære situationer var det, der var spændende.
Forskellene på de to kurser?
Og hvor adskiller et kursus sig i konflikthåndtering fra et kursus, der handler om præsentationsteknik? Du har ingen idé, lige nu. Men du har nogle tanker om det. Og de går ud på. at kurset i konflikthåndtering vil lære dig at blive lidt mere skarp i din kommunikation, hvis du kommer ud for at skulle håndtere en konflikt på arbejdspladsen.
Du mener også, at du lærer meget mere om, hvad det vil sige at skulle mægle imellem to parter, der er vildt uenige, uden selv at involvere dig selv for meget – eller at tage parti for en af parterne. Du har også en idé om, at du vil lære meget mere om, hvordan du hurtigt får bragt ophidsede medarbejdere til ro, så konflikten, der er opstået, ikke tager overhånd og udvikler sig til korporlige slagsmål.
Endelig har du også en tanke, der handler om, at du vil lære at spotte konflikter under opsejling. De ligger måske og ulmer i længere tid, inden de virkeligt bryder ud. Og det kan jo være værdifuldt at få dem afsluttet allerede inden de er udbrudt.
Så du glæder dig – som et lille barn til juleaften – til at komme på kursus i konflikthåndtering. Du er dog også godt klar over, at du muligvis bliver sat i nogle situationer, hvor du virkeligt hellere end gerne vil gå langt væk fra kurset, fordi det bliver hårdt. Du kan risikere at komme i situationer, hvor du selv går ind i en konflikt, uden egentlig at ville det. Det vil du være på vagt overfor.