Hvordan lever man billigt

Et af de hyppige spørgsmål til os er: Hvordan lever man billigt? Det er et yderst relevant spørgsmål, da mange jo ikke har ret mange penge at leve for – for eksempel studerende, bistandsklienter, folkepensionister og almindeligt arbejdende folk, der forsørger de førnævnte via en ekstremt høj skat. Lad os derfor se lidt på en række metoder til at leve billigt – eller i visse tilfælde endda gratis.

Hvordan kan du spise for under 150 kroner om ugen?

Det er faktisk muligt, hvis du er snu, når du køber dagligvarer! Følg disse nemme råd:

  • Køb stort ind
  • Undgå mærkevarer – køb “white label”
  • Køb grøntsager efter årstiden og helst danske
  • Køb kål og broccoli – det mætter, er sundt og billigt
  • Køb altid der, hvor det er billigst og “på tilbud”

Herunder kan du folde en madplan ud for en uge, der faktisk kan gøres for under 150 kroner, hvis du er kreativ:

Dag 1 Morgenmad: Havregryn med mælk og æblestykker. Frokost: 2 skiver rugbrød med pålæg og agurk. Mellemmåltid: Knækbrød og gulerod. Aften: Kylling med kartofler. Tip: Mariner kylling med fx. karry eller drys den med paprika inden stegning. Steg den mør i cirka 1 time ved 200 grader. Hvis der er rester på skroget, kan man pille det af og lave en lækker kyllingsalat.

Dag 2 Morgenmad: Havregryn med mælk og æblestykker. Frokost: Rester af kylling, samt kartoffelmadder. Mellemmåltid: Knækbrød og gulerod. Aften: Bagt pangausiusfilet med ris og bagte tomater. Tip: Den meget neutrale fisk gør sig godt med fx. sennep. Pas på den ikke bliver bagt for meget, så den bliver tør. Bag fisken i maksimum 15 minutter ved 175 grader.

Dag 3 Morgenmad: Havregryn med mælk og æblestykker Frokost: Kogt pasta med rester af fisken og rugbrød med pålæg. Mellemmåltid: Vandmelon og gulerod. Aften: Små stegte oksekødsfrikadeller med ris og stegte peberfrugter. Tip: Bag peberfrugterne på hård varme, så kan skindet tages af, og man kan røre dem op med lidt olivenolie.

Dag 4 Morgenmad: Havregryn med mælk og æblestykker. Frokost: Rester af oksekødsfrikadeller med rugbrød. Mellemmåltid: Ristet rugbrød med æblestykker. Aften: Koteletter serveret med kartofler og fintrevet gulerod med vandmelon. Tip: Grill gerne vandmelon med lidt tørret chili, det giver en dejlig frisk og stærk smag.

Dag 5 Morgenmad: Havregryn med mælk og æblestykker. Frokost: Pastasalat med rester fra ugen, samt rugbrød. Mellemmåltid: Knækbrød og æble. Aften: Resten af nakkestegen fyldes med krydderier, braiseres til det er mørt og skæres i strimler. Serveres med ristet ris og rester af grøntsager fra ugen. Tip: Hvis man marinerer grøntsagerne i lidt soya, giver det en fantastisk smag til retten.

Dag 6: Morgenmad: Havregryn med mælk og æblestykker. Frokost: Rugbrød med pålæg og grønt. Mellemmåltid: Knækbrød. Aften: Kogt hamburgerryg med ristet spidskål. Tip: Rist en lille smule spidskommen og knus det. Drys det let henover den færdige spidskål.

Dag 7: Morgenmad: Havregryn med mælk og æblestykker. Frokost: Biksemad af resterne fra hamburgerryggen, og de kartofler der har været til overs i løbet af ugen. Mellemmåltid: Gulerødder og æbler. Aften: En lækker cremet suppe af butternutsquash og hvidløg. Tip: Bag hvidløg, squash, løg og kartofler i ovnen. Kog det derefter mørt med salt og peber. Blend det hele inden servering. Skulle der være 20 kroner ekstra i budgettet, er det meget lækkert med kold cremefraiche på toppen.

Kilde

Spar på transport – brug billig transport

Tag cyklen eller gå, hvor det overhovedet er muligt! Måske har du slet ikke brug for en bil – faktisk er der mange, der klarer sig fint uden ved for eksempel at benytte samkørsel med andre. Evt. kan en delebil være en mulighed – altså en bil, I er flere om at eje og dermed også flere om at dække udgifterne.

Undgå dyre lån

Undgå for alt i verden at låne penge, hvis det på nogen måde kan undgås! Det er dyrt at låne penge, og der skal jo altså betales både renter og gebyrer, ikke? Hvis du absolut skal ud i markedet og tage et lån, kan du se de bedte og dermed billigste tilbud på lån ved at klikke her.

Spis hos forældrene

Hvis du har muligheden, skal du sørge for at indtage så mange måltider som muligt hos dine forældre. Ofte kan du snige dig tiul at få mad med hjem til næste dags frokost eller aftensmad – og du får samtidig set dine forældre, hvilket uden tvivl gør dem glade.

Gratis mad fra supermarkederne

Kender du begrebet at “skralde”? Det er at rode i containerne bag de større supermarkeder, og du vil blive chokeret over, hvor megen god mad, der smides ud der. Det kan være en hel bakke æbler, hvor et enkelt æble er stødt, brød og andre madvarer med sidste salgsdato, der absolut intet fejler.

Nogle mennesker er i stand til at dække op til 80-85% af deres madbudget alene ved at skralde! Det løber altså op i tusinder af kroner årligt!

Hvad med dig? Har du nogle gode tips til at leve billigt eller gratis?

At leve billigt er også at låne billigt

Hvis – og altså kun HVIS – det er nødvendigt at låne penge, gælder det om at låne så billigt som muligt. Og husk, at det er muligt at tage for eksempel et kviklån gratis! Du kan tjekke et sted som Smart-Lån for den slags.